torsdag 12 februari 2015

kolakakor & kök


köksö kolakakor flasktork

Jag måste bara skriva upp receptet, och dela med mig ...medan jag minns vad jag hade i.
De var så goda, enkla att göra, hela familjen gillade dem!
Hittade ett recept hos Kotivinkki, Rapeat toffeekolmiot - som jag utgick ifrån, men ändrade en hel del.
Så, här kommer det (blir ca 50 st)
Annorlunda kolakakor

250 g smör
1 dl strösocker
2 1/2 dl farinsocker
2 tsk vaniljsocker (glömde jag, blev goda ändå)
2 ägg
ca 1 dl grädde
2 1/2 dl vetemjöl
3 dl dinkelmjöl
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
Knäck (tog det jag hade kvar sen julen)
Werthers original (några stycken, efter smak)
Mandelspån
Kokosflakes

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa (rumstempererat) smör och socker poröst. Tillsätt äggen och grädden.
Krossa / dela godiset (jag använde mortel). Blanda ihop mjöl, bakpulver, salt och godis.
Rör ihop det med smör- och sockerblandningen.
Smeta ut på plåt med bakplåtspapper, det räcker till hela plåten. Strö på mandelspån och/eller kokos.
Grädda i ca 25 minuter. Låt svalna. Dela i trekanter.

annorlunda kolakakor, rapeat toffeekolmiot

lantligt kök köksö flasktork

rustik köksö kakor kök ljusstakar av björk


Ha d gott!
Kram ♥♥♥ Hanna


2 kommentarer:

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Tack för receptet :)
Guud vilket underbart kök du har. Jag scrollar upp o ner o kan inte se mig mätt på bilderna!
Ha en mysig helg.
Stor kram
Jessica

maria at inredningsvis sa...

SÅÅÅ vackert kök :) hoppas du haft en fin alla hjärtanshelg

Ny post..mitt sovrum före efter sänggaveln med stoort S :)

jag önskar en skön ny vecka

LOVE Maria